COVID -19 a PROBLEMY PSYCHICZNE DZIECI i MŁODZIEŻY

Doświadczenia ostatnich 3 lat epidemii SARS CoV-2 dla wielu z nas, dorosłych, było traumatyczne. Śmierć bliskich czy doświadczenie ciężkiego przebiegu COVID-19 odcisnęło na nas piętno. Nie inaczej jest wśród dzieci i młodzieży. Na ogół przechodziły one COVID bardzo łagodnie ale pandemia odbiła się na zdrowiu psychicznym wielu z nich.

Najnowsze badania naukowe oraz dane empiryczne pokazują, iż znaczący wpływ epidemii na problemy psychiczne takiej jak lęk, depresja, zespół stresu pourazowego (PTSD), zaburzenia snu. Problemy ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży są wyjątkowe, ponieważ mają wszechstronne korelacje i mogą mieć długoterminowe konsekwencje biopsychospołeczne dla zdrowia.

Brak kontaktu z rówieśnikami, zamknięcie w domach związane z kwarantanną, nauka zdalna to tylko jedynie niektóre z przyczyn mogących mieć wpływ na problemy ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży. Badania przeprowadzone na całym świecie dostarczają dowodów na szkodliwy wpływ pandemii na zdrowie psychiczne nastolatków.

Niektóre z typowych problemów psychicznych zgłaszanych wśród dzieci po COVID-19 obejmują:

  1. Niepokój;
  2. Depresje;
  3. Zaburzenia snu;
  4. Trauma i zaburzenia związane ze stresem;
  5. Problemy behawioralne (agresja, drażliwość, trudności z kontrolą impulsów);
  6. Myśli samobójcze i zachowania samookalaczające;
  7. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi;
  8. Opóźnienia rozwojowe.

Ważne jest, aby pamiętać, że nie wszystkie dzieci doświadczają tych problemów, a wiele z nich z czasem wyzdrowieje naturalnie. Jeśli jednak martwisz się o zdrowie psychiczne swojego dziecka, rozważ uzyskanie porady profesjonalisty, który może zapewnić odpowiednie leczenie i wsparcie.

Agata Prokop, opracowano na podstawie: Global burden of mental health problems among children and adolescents during COVID-19 pandemic: An umbrella review. M. Mahbub Hossain,a,b,⁎ Fazilatun Nesa,c Jyoti Das,c Roaa Aggad,d Samia Tasnim,d Mohan Bairwa,e Ping Ma,d and Gilbert Ramirezf, Published online 2022 Au28. doi: 10.1016/j.psychres.2022.114814